Manipulatie versus Innerlijke Kracht

Manipulatie versus Innerlijke Kracht

Hij draait al een tijdje op Netflix, de documentaire The Social Dilemma. Dit weekend had ik tijd om er eens rustig naar te kijken en ik moet zeggen het heeft wel indruk gemaakt. Intelligente mannen en vrouwen die aan de top van technische social media multinationals staan, doen een boekje open over de impact van AI en Machine Learning als dit in handen ligt van leiders die het winstoogmerk als enige doel in hun vizier hebben. Manipulatie van ons brein door op het juiste moment op de juiste knoppen te drukken, beweegt ons geleidelijk precies die kant op waar het geld van de op macht gedreven politieke partijen of multinationals in geïnvesteerd is. Het gaat er hier vooral om dat er een tweestrijd wordt gecreëerd, twee fronten die lijnrecht tegenover elkaar staan en massaal hun door de social media geprente waarheid gaan verkondigen. De winnaar is degene die zijn kapitaal marketingtechnisch het best heeft weten in te zetten via deze op AI gestuurde robots.

Een paar dingen raakte mij in het bijzonder, namelijk het bewustzijn van de mensen die de noodklok luiden. In de documentaire zie je echte mensen aan het woord, geen robots. Wel de mensen die zelf deze robots ontworpen en geprogrammeerd hebben. In eerste plaats met als doel om wereldwijd mensen te verbinden, families te herenigen, kennis te delen en de creativiteit van the internet of things te ontdekken. Onze economie en samenleving is echter gebaseerd op geld. En dus moest er al gauw een verdienmodel ten grondslag liggen aan dit digitale en technische avontuur. Dat kwam er. Data bleek de sleutel tot keuze succes en hoe meer data, hoe specifieker de opbrengsten van een gepromote campagne kunnen worden voorspeld. Investeer 1 euro en verdien 100 euro, lees; manipuleer 10.000 breinen waarvan 1% die euro bij jou zal investeren, of op jouw partij zal stemmen. Het oorspronkelijke doel van een dienst verlenen aan de gebruiker van het social media kanaal verdween hierdoor en de ontwikkelingen en inzet van AI komt ten dienste te staan aan de investeerders. Het gebruik van social media diensten is gratis voor ons als gebruiker, wat euro’s betreft, we betalen met onze mind.

Er zijn ook veel mooie en bijzondere verhalen over wat social media voor ons heeft gedaan, laten we dat niet vergeten. Echter de tot op heden desastreuze gevolgen voor onze huidige en volgende generatie op onze culturele normen en waarden, zijn groot. Deze zelfde mensen die het systeem ontworpen hebben staan nu op en luiden de noodklok voor de nog grotendeels onvoorziene gevolgen van data manipulatie. En dat is het tweede punt wat mij raakt. Ze geven aan dat de techniek niet te stoppen is, dat ontwikkelt zich gewoon door, maar wij mensen kunnen wel zorgen dat er menselijk en ethisch met onze data omgegaan wordt, zo geven zij aan. Hiermee zetten zij de eerste stap naar echt en oprecht leiderschap, dat is Inzicht. Zij hebben het inzicht gekregen en daar ook daadwerkelijk iets mee gedaan. Zij hebben zich verenigd in het Center of Human Technology en zetten daarmee stap 2 voor oprecht leiderschap, namelijk het Bewustzijn verruimen. Ze zijn zelf wakker geschud en zich bewust geworden van de consequenties van de door hun ontworpen en ingezette technologie ter manipulatie van slechts één enkel individu, en daarna nog één en nog één, enzovoort. Zodra je echt bewust bent, dan voel je ook direct een verantwoordelijkheid in je opkomen. Dit noem ik Innerlijke Kracht. Zij strijden nu voor een radicaal vernieuwde technologie-infrastructuur en bedrijfsmodellen die aansluiten bij de belangen van de mensheid. Dat is stap 3 als het gaat om oprecht leiderschap, richt jouw Energie op het maken van de juiste keuzes in acties. Deze mensen zetten op dit moment hun kennis, ervaring en talenten in om te strijden voor een humane wereld waarbij data een middel is, en geen doel. Hun innovatieve en creatieve brein zetten zij in voor het ontwerpen van nieuwe, transparante en eerlijke verdienmodellen. Zij zijn opgestaan en tonen leiderschap van binnenuit. Ze hebben hun eigen normen en waarden opnieuw gedefinieerd en maken keuzes die passen bij de diepe menselijke missie van 99% van onze wereldbevolking tot het verbinden en creëren van een mooie en leefbare wereld, voor mens, dier en natuur. Als je deze keuzes van Inzicht, Bewustzijn en Energie maakt, dan volgt de vierde en laatste stap, Transformatie, als vanzelf. Machtig of Krachtig Leiderschap, het is een individuele keus, maar een verandering begint altijd bij jezelf.


Terug naar overzicht