Leiderschap in de 21ste Eeuw Deel 1

Leiderschap in de 21ste Eeuw Deel I

In een tijd waar niets meer is zoals voorheen en dit zijn uitwerking heeft op onze economie en samenleving, zal dit ook effect hebben op het leiderschap binnen organisaties. Verandermanagement is een boeiend vak omdat het te maken heeft met een proces dat continu in beweging is. Ook hier blijkt communicatie de sleutel tot succes te zijn. In dit artikel neem ik u mee op een brainwave over verandermanagement naar leiderschap vanaf 2020.

Niet de te verwachten klimaat problematiek maar Covid-19 heeft de wereld versneld in transitie gezet. Hele sectoren vallen om, andere sectoren kunnen de groei niet aan en de overheid moet zijn ware karakter tonen. Iedere ondernemer ongeacht de sector waarin gewerkt wordt, moet de zeilen bij zetten. Dat we van schrik even van koers raakten, is logisch. Toch blijkt het overlevingsinstinct van de flexibele mensen sterk en zien we ook veel nieuwe en mooie initiatieven ontstaan. Dit heeft te maken met de wijze waarop het leiderschap in de organisatie zichzelf kan bijsturen en het veranderproces aanstuurt en begeleidt.

Huidige leiders hebben te maken met een drietal ongekende elementen die het uiterste van hun leiderschapsvaardigheden vragen; 1. Een tijdperk van Bewustzijn en Beleving. 2. Een economie en samenleving die totaal op z’n kop staat en een digitale transitie in gang heeft gezet met ongekende weerga. 3. Voor het eerst in de geschiedenis zijn er medewerkers uit vier opvolgende tijdperken werkzaam binnen één organisatie. Dit brengt met zich mee dat het managen van een organisatie in 2020 andere skills vraagt van alle partijen dan alle voorgaande tijdperken.

Ik kan een uitgebreide blog schrijven per element maar ik kies er nu voor om in een reeks van drie opvolgende blogs op het laatste punt wat dieper in te gaan, de overgang van tijdperken. Deze overgang verloopt steeds sneller. Van het Industriële tijdperk naar het Technologische tijdperk duurde enkele decennia. De overgang van het technologische tijdperk naar het digitale tijdperk verliep een heel stuk vlotter. De invloed van deze vooruitgang in techniek en digitalisering creëerde een sociaal stelsel en maakte dat in de Westerse landen het merendeel standaard in haar basisbehoeften kan voorzien. Meer jongeren kregen de kans om een HBO of Universitaire studie te volgen en het beklimmen van de carrièreladder heeft inmiddels niet meer zo veel met leeftijd, sociale klasse en sekse te maken maar met opleiding, karakter, innovatiekracht en ondernemerschap. Daar waar in 1950 iemand nog 35 jaar deed om de treden van de Pyramide van Maslow te doorlopen en op pensioengerechtigde leeftijd eindelijk tijd had voor persoonlijke interesses, is het anno 2020 precies omgekeerd. De Pyramide van Maslow staat al een decennium op z’n kop en generatie Y en Z bouwen hun carrière op vanuit hun passie en drive, met smartphone en laptop en zonder grenzen! Ze beginnen als Young Professional al aan een interessante loopbaan die vanuit een flexibele werkplek overal ter wereld kan zijn. Dit betekent dat er mensen van 20 jaar tot 67 jaar werkzaam zijn in uw organisatie, en in die van uw klanten, die kenmerken in zich dragen uit vier verschillende tijdperken! Die allemaal een andere werkwijze en aansturing vragen. De generatiekloof zit echter niet meer in leeftijd, maar in bewust-zijn en flexibiliteit.

Vaardigheden

Hoe gaat u nu een hedendaagse organisatie leiden tijdens deze enorme transformatie (in mijn ogen een beter woord voor crisis) die begint in 2020 en waar vier generaties tegelijk samen moeten werken?! De vereiste kwaliteiten voor een nieuwe economie vragen heel andere vaardigheden. Bestaande werkzaamheden smelten als sneeuw voor de zon vanaf de Lock down. De CEO en de CIO (Chief Information Officer) zullen samen nieuw (investerings)beleid moeten bepalen. De kaarten worden opnieuw geschud en de rollen kunnen zomaar worden omgedraaid. Wat betekent dat voor u?

Terug naar overzicht