Leiderschap in de 21ste Eeuw Deel 2

Leiderschap in de 21ste Eeuw – Deel II

Leiderschap anno 2020 vraagt om bestaande skills in een nieuw bewustzijns jasje. Een voorbeeld is dat leiderschapskwaliteiten nauw samenhangen met de gecreëerde bedrijfscultuur, dat op zijn beurt weer bijdraagt aan het versterken van de merkbeleving en merkwaarde van uw organisatie. Grote organisaties pakken dit wel op en hier gaat het vaak wel door. Maar hoe zit het bij middelgrote MKB organisaties? Het kantoor met zijn moderne, boutique of landelijke uitstraling is ineens verruild voor een thuiswerkplek met de keukenkastjes als achtergrond. Weg klantbeleving. Ook weg de gezamenlijke gezonde bedrijfslunch, het maandelijkse relatie event in je eigen trainingsruimte en ook weg de daadwerkelijke verbinding met uw medewerkers en klantrelaties. Het digitaal thuiswerken heeft een enorme impact op de bedrijfscultuur. Overigens kan dit ook positief uitpakken, bijvoorbeeld door het invoeren van wekelijkse digitale koffiemomentjes waardoor uw collega’s vaker spreekt dan voorheen. Een andere vraag aan de manager is ‘Hoe zit het met de persoonlijke ontwikkeling van uw medewerkers?’ De invloed van het thuiswerken en online klantcontact kan per medewerker verschillen. De ene persoon zal zijn werkzaamheden makkelijker kunnen managen, zakelijk en privé vanuit huis goed kunnen regelen, dan de andere persoon. Stuurt u hier voldoende op bij? Zelfs relatiebeheer en nieuw klantcontact krijgt een heel andere dimensie nu we elkaar niet meer semi-informeel ontmoeten tijdens een congres of event. Hoe staat uw accountmanager een prospect online te woord? Babbelt hij of zij dan net zo vlot of zitten er ineens beren op de weg om überhaupt online af te spreken? Word u dus bewust van de invloed van deze tijd op uw eigen mensen en eigen bedrijfscultuur en relatienetwerk en zet dan uw skills in om bij te sturen.

Innovatief leiderschap

Dit tijdperk vraagt om nieuw te ontwikkelen leiderschap skills doordat uw business verandert. ‘U bent zich wellicht al lang bewust dat uw businessmodel anno 2019 bij de papierversnipperaar kan.’ De 21ste Eeuw zal zich kenmerken door een aantal zeer boeiende en elkaar snel opvolgende fases in bedrijfsmodellen. Daar waar het in onze vorige eeuw ging om meer, goedkoper en sneller te leveren en winst centraal stond, zal de 21ste eeuw zich gaan kenmerken door waarde creatie in de hele bedrijfsketen. Zinvol vernieuwen betekent dat u bewust bent van de investeringen die nu prioriteit hebben en die met name intern gericht zijn; een nieuw businessmodel, soms zelfs een heel nieuwe product- of marktstrategie, een versnelde transformatie van digitalisering, een passende managementstijl en een nieuwe verbinding op elk niveau. Welke functies bestaan straks nog wel en welke niet. Wat zijn de kwaliteiten van uzelf en uw mensen om de toekomst mee in te gaan. De toekomst is nu! Innovatieve leiders dat hebben we nu nodig. Het betekent ook dat er vooraf goed nagedacht wordt over investeringen die bijdragen aan een duurzame verandering.

Denk hierbij aan de digitalisering. Daar waar investeringen eerder vooral in productieprocessen, productinnovatie of marketing werden gedaan en de budgetten voor de werkplekken onderaan het prioriteitenlijstje staan, is een goed ingerichte digitale werkplek en beheersing van online vergadertools nu een must. Een directeur of manager die niet meegaat in de digitale transitie heeft geen enkel stuur meer over zijn producten, diensten en medewerkers. Er wordt een nieuwe basis gelegd, het zou mooi zijn als we hierbij ook rekening houden met ons klimaat. Waarde is een begrip dat breed geïnterpreteerd zal worden en een belangrijke rol voor duurzame relaties en groei zal gaan spelen.

Terug naar overzicht